[ Me ] - bersedia menderma organ?

rakyat Malaysia memang terkenal dengan sifat pemurah.lihat sahaja peminta sedekah dijalanan.semakin bersepah.dimana-mana saje ada.
huh..boleh juga aku katakan peminta sedekah ni dah jadi satu kerjaya.mana taknya, mendengarkan kajian/penyamaran yang dibuat oleh wartawan Utusan (aku mendengar ulasan ini di Hotfm Amkrew),mereka menyamar sebagai peminta sedekah, mereka boleh dapat sehingga RM100 dalam masa 2jam~!! huh .. kalau peminta sedekah tu 'bekerja' mengikut waktu pejabat (9jam), boleh dapat RM450! sebulan??ish .. lumayan jugak ye kerjaya sebagai peminta sedekah ni??
(ada ke yg terfikir2 nak berhenti kerja tu??haha .. jaaaangaaan~!!)


eh ..bukan kerjaya sbg peminta sedekah yg ingin aku ceritakan .. tapi .. tentang derma organ. 
Derma wang,pakaian,harta benda,kereta,barang,makanan .... semuanya dah biasa kita buat dan dengar ... derma ORGAN?? pernah dengar .. tapi tak biasa kita dengar bercerita "saya dah daftar as penderma organ"

Winnie Chen, seorang penerima jantung mekanikal dilaporkan mati otak selepas mengalami strok dan meninggal dunia pada 11 Oktober yg lalu.bertahan selama 26 bulan menunggu penderma jantung yang sesuai.Winnie juga telah berhasrat untuk mendermakan organnya sebagai wasiat terakhir..demi untuk menyelamatkan nyawa orang lain.

terdapat beberapa orang lagi yg sedang menunggu penderma yang sesuai...dan mungkin akan mengalami nasib yang sama.. [sigh]


sample pict. credit to Life @bout uLi


pada mulanya aku takut juga.terfikir-fikir .. apa hukumnya disisi agama? selepas membaca beberapa artikel mengenai pendermaan organ dan hukumnya, kini aku yakin.dan mula mencari dimana boleh aku mendaftarkan diri..

[sebelum tu ada bertanya pada mak .. bolehkah?tapi mak tak bagi ... macam mana ni?patut ke aku daftar dulu, kemudian baru bagitau? ... owh ye ..aku ada terbaca : sekiranya selepas mendaftar, tiba2 kita mahu menarik diri .. boleh .. just maklumkan sahaja.mudah kan? ]


jadi .. marilah.sama-sama mendaftar sebagai penderma organ.

tak yakin lagi? baca ni > Hidup Memberi… Derma Organ!

2 comments:

Okie dOkie said... [Reply to comment]
October 22, 2010 at 9:40 PM

samalah. sebenarnya dari dulu nak daftar tapi macam biasa, family tak kasi. maybe one day nanti bisa. hopefully.

|L|e|o| said... [Reply to comment]
October 25, 2010 at 12:49 PM

biasanyer kalo kanak2 tu masih lg di alam psekolahan, mmg sukar nk buat keputusan ttg kehidupan, tp insyaallah kalo kiter dh start keje, ada duit sendiri, niat murni kiter tu pasti akan dimakbulkn...

promo

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top [ Life is Learning ]. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.