Natrah - aku simpati dgn nasibmu!






lps menonton CUCI the Musical, mmg dlm plan nk tgk Natrah..aku tak booking tiket sbbnye akak aku kata akan dia yg akan beli.last2 ..aku dpt tau dr Ipah,tiket hmpir2 nk abis!!!aik??takkan kot.aku cpt2 bgtau akak.and .. at last dpt la tonton teater arahan Erma Fatimah ni.

seat yg agak best.berbaloi spent RM51.masuk lewat 2 minit gara2 lmbt kuar umah.masuk2 je dh projector perkenalkan para pelakon.1st espectation aku - teater ni bukan teater musical..jd aku kene hayati.aku perlu tahu sape NATRAH yg sgt popular satu ketika dlu.aku baru tau kisah dia bila kuar berita yg NATRAH sudah meninggal dunia.sana sini org cerita psl NATRAH.sape NATRAH ni??

2 jam tanpa henti ..aku cukup sedih dgn penderitaan yg 3 org ini lalui; 1. NATRAH 2. CHE AMINAH (ibu angkat NATRAH) 3. MDM ADELINE

ya, sblm menonton teater ni, aku spt yg lain2, agak marah & kesal bila Natrah terpaksa murtad.aku bencikan pihak Inggeris & famili Natrah.benci sbb maruah Islam tercalar. tapi .. bila menonton karya Erma Fatimah .. monolog Natrah, che Aminah & Mdm Adeline, perasaan berbelah bahagi.


aku simpati dgn nasib Mdm Adeline.. dia hanya menyerahkan anak perempuannya kpd che Aminah utk dijaga ketika keadaannya yg sgt2 terdesak.ibu mana yg tidak sayangkan anak?ibu mana yg tidak sedih apabila mengetahui anak kandungnya sudah tidak mahukannya lagi.Ibu mana yg tidak marah bila anak kandungnya spt dilarikan,diubah agamanya dan seolah2 dibawa lari.dia pasti mahukan keadilan.

bagi Che Aminah pula, Natrah dijaga sejak dr kecil.kasih sayang dicurah spt anak sendri,dididik dgn sempurna,diajar tentang Islam.baginya Natrah segala2nya.Apabila anak yg dididik dgn didikan Islam yg cukup kuat,tetiba mahu dituntut kembali oleh keluarga Natrah, dia amat bimbang jika Natrah dikembalikan kpd agama Kristian.dia tidak kisah jika Natrah bertemu dgn keluarganya,asalkan Natrah tetap Islam..jika tidak,seolah2 mencalar maruah Islam.maruahnya juga tercabar.dia mesti mempertahankan Natrah spt dia mempertahankan aqidah Islam!

Natrah, aduh .. kasihan melihat dilema sorg gadis yg dibwh umur.cantik manis.sopan dan berbudi bahasa.dibesarkan dlm suasana Islam..dia masih muda.baru saja mahu mencipta bahagia bersama suami tercinta, berdepan dgn kemelut yg tidak sesuai dgn usianya.seakan mahu sama2 meronta dgn Maya Karin (Natrah),dia tak bersalah.dia hanya ingin hidup bahagia.dan bahagianya pd ms itu hanya bersama Pn Aminah & suami - Mansor Adabi.dia sgt marah bila ibu kandungnya mahu memisahkan dia dgn che aminah yg dia syg spt ibu kandungnya.dia sygkan Islam.dia juga tidak sanggup berpisah dgn Mansor Adabi... dan akhirnya ... Natrah kembali menjadi Maria Bertha Hertogh.


yup. aku rs teater ini berjaya!aku dah kenal Natrah.dan aku dh tahu sejarahnya.dan aku simpati kpd smuanya.pelakon smuanye hebat2 .. SOfia Jane (yg pdmulanya aku tidak kenal,suara dia sgt lain!!), Umie Aida hebat, Maya Karin mmg mengkagumkan (this is her 1st theater rigth?).watak2 pembantu tidak kurang hebatnya. percubaan pertama Remy Ishak juga ternyata memberi kesan. Jgn serik berlakon teater lagi sudah (gara2 insiden dipukul sekump. lelaki yg takde akal!) ..

erm ..set? not bad.sgt suka set rumah che aminah, pejabat peguam dan rumah di singapura. boleh naik turun mcm rumah betul2!! ..then set Gereja.terpampang besar org yg disalib ditengah2 pentas..dan pintu yg seakan2 pintu penjara tu .. sgt seram ok!! syabas la pd pereka set pentas!!


ada kekurangan skit la .. lagu2 mcm ada yg tak kena.lebih kpd bunyi gendang india / hindustan. Miming pulak tu (bukan remy / maya yg nyanyi ), tp takpelah .. boleh layan lagi la.sbb ni bukan teater musical.takmau demand lebey2. :P




corat-coret :

1. ada bnyk seat kosong pd awlnya ..lps teater dh bermula dlm 2minit, ada bbrp kump masuk.my sis kata, diorg masuk guna pas percuma.erm ..patutla..apa2pun, aku bangga dpt beli tiket sndri utk karya bagus spt ni.


2. datuk seri rais yatim ada skali menonton.patutla lmbt start n lmbt abes.kene tggu VVIP.protokol katanya~


3. tak sangka ..dlm pd nk kuar, ternmpk fara fauzana. selang sebaris jer dgn tmpt duduk aku.aku pndang ke blkg.cuba utk memanggil..tp suara aku tak cukup kuat..keluar jer .. aku segan2 nk tegur,tp last2 tegur jgak. ;D


4. mulanya nk beratur utk sesi autograf.tp pjg sgt.ramai tertumpu pd remy ishak.smpikan aku kene himpit ke dr blkg sbb org2 blkg sibuk nk amik gmbr remy!!aduh!!


5. sesi autograf abis awal.so ada yg beratur blkg2 tu hampa!kesian.nasib aku tak beratur.


6. keluar dr IB ..eh .. FF ada disitu lagi.aku tercari2 kakak aku sbnrnye,tp maybe FF perasan aku.dia terus dtg kat aku, terus amik kamera aku tu, dia soh saudara lelaki(encem!!) dia ni amikkan gmbr. ..rupa2nya watak Harun tu, anak sedara FF yg berlakon. smpat jgak kakak aku amik gmbr dgn dia.yup.dia still bertongkat.






7. terfikir2 .. brp bnyk kes spt Natrah dinegara sndri tidak diendahkan.kisah benar yg tidak ditonjolkan.apa2pun ..sentiasa berdoa agar aku,keluarga dan kita smua tetap dlm landasan dan agama yg benar yakni Islam.Aminnnn~

4 comments:

OkiE dOkiE said... [Reply to comment]
December 15, 2009 at 10:35 PM

wah, betul2 menghayati nie kak iejat. ;)

Rita Razif said... [Reply to comment]
December 16, 2009 at 10:34 AM

thumbs up for ur review.. eita taw iejat peminat teater.. so, biler iejat ceritakn kt sini.. eita dpt gmbarkn how it's going..

best kn? kisah benar yg diteaterkn.. syabas utk erma fatimah juga.. lain kali plss buat teater review mcm nie lg.. theee!

lin said... [Reply to comment]
December 16, 2009 at 5:33 PM

wei..serisu,aku tingin nk tgk teater natrah ni..

iejaZin said... [Reply to comment]
December 21, 2009 at 9:30 AM

okiedokie : huh.. sememangnyer .. i like theater very much!

eita : (^_^)v .. thanks.huhu.mmg peminat teater. kisah benar yg diteaterkan mmg best.sama mcm teater Ibu Zain.really admirer her.

lin : nnt tgk ek~ ;D

promo

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top [ Life is Learning ]. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.