Cuba buat Puding Caramel Berlapis Coklat

tahun baru .. aku smgt nak cuba resipi puding ni.aritu kak wani bawak masa smbut bday kak ira.sedap!! so esok2 nyer terus gi blog kak wani, print resepi tu.

pagi tadi (ahad 020110) baru smpt buat.bangun awal pagi.smgt nih.buat sorg2.uh.. pung pang..pung pang .. dah siap... disebabkan tidak ada kesabaran yg tinggi dan rs nak cepat ajer .. makanya bentuk tu tak cantik sgt la.ada senget2 pastu lapisan tak bnyk sgt.malas nk tunggu lama2.hihihihi .. dan inilah hasilnyer~ taraaaaaa

Puding Caramel Berlapis Coklat


siyes tak cantik!! senget2.. hahahaha .. tp asal sedap .. okla tuh~



Bahan-bahan :

Bahan A
1 tin susu cair
5 s/b gula
3 biji telur A
1 s/k esen vanilla


Bahan B
1 tin susu cair
5 s/b gula
3 biji telur A
4 s/b serbuk koko atau 1 s/k serbuk nescafe + 1s/k coklat pes


Bahan C
2 sudu besar gula - hanguskan dan campur 4 sudu besar air panas (atau boleh guna 2 sudu besar madu) - siyes aku tak reti buat karamel.dlm blog kak wani takde cara nk buat.so aku main hantam sajela~seb baik jadi.hahaha.

Cara-cara :
1. Kacau Bahan A dan Bahan B dalam dua bekas berasingan. Tapiskan.
2. Panaskan periuk kukusan, masukkan gula hangus atau madu dalam loyang.
3. Masukkan ¾ cawan adunan Bahan A ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit atau hingga masak.
4. Bila dah masak, tuangkan pula sukatan yang sama bagi adunan Bahan B atas adunan A. Ulang A dan B berselang-seli hingga habis.
5. Sejukkan dan terbalikkan ke dalam pinggan hidangan.
6. Potong dan hidang.


p/s : dlm gmbr nmpk tak mcm bulat2 kecik tu.aku ada bc resepi lain kat my resipi.com, rupa2nya telur tu jgn kacau smpi buih2.kacau biar telur putih+kuning bercmpur jer.patotla akunyer tak cantek~sbb ni rupanye (aku buat andaian sndri la .. kalau salah .. betulkan ek ;) )

erm .. ada jmpa resipi yg sama kat myresipi.com .. taktaula sape pemilik resepi ..apapun thx pd yg share.mmg yummy!!


[update 05.01.10] - tak smpi 2 hari puding ni dh abesh.haha..yg besh nyer .. mak aku kata "sedap~!" .. okla tuh .. bila mak dh puji .. hati aku kembang setaman~ hahahha


7 comments:

okiE dokiE said... [Reply to comment]
January 3, 2010 at 12:54 AM

eh cam sedap je.
huhu.
nk rasa.
;)

Rita Razif said... [Reply to comment]
January 3, 2010 at 3:49 PM

uiks.. saper ckp x cantekk? eita tgk gambar pn rs terliur taw.. tgn iejat ader bakat.. masak aper pn jd ;)

iejaZin said... [Reply to comment]
January 4, 2010 at 11:31 AM

okie dokie : buatla.sonang jo~

pejal : nak??nnt aku buat lagi, aku bg ko ok. ;)

eita : uiks .. sbb jat tgk kak wani nyer lagi cantek.sbb tu kata tak cantik.haha.. tgn ada bakat?thx..syukur alhmdulillah .. tp sbnrnye smua org pun leh masak~ ;)

Rita Razif said... [Reply to comment]
January 4, 2010 at 4:34 PM

yer ker? eita blum tentu bleh jd buat benda alah nie.. ermmm; klu nk tempah.. iejat sudi x buatkn? huhu

iejaZin said... [Reply to comment]
January 5, 2010 at 12:32 PM

eita : uiks .. tempah?uish .. malu la plak.tp boleh jer.tlg kwn2. ;)

|L|e|o| said... [Reply to comment]
January 7, 2010 at 3:15 PM

kalo mcm tu nk tempah gak la....hahahaha....

promo

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top [ Life is Learning ]. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.